Polska „Czarna maska”
Teatr Wielki w Poznaniu jako pierwszy w naszym kraju wystawił najnowsze dzieło Krzysztofa Pendereckiego — Czarną maskę. Przypomnijmy, że opera powstała na zamówienie festiwalu muzycznego w Salzburgu, a jej światowa prapremiera miała miejsce w sierpniu 1986 roku. Penderecki był pierwszym Polakiem, do którego zwrócono się z Salzburga z tak poważną propozycją. Światowa prapremiera zyskała bardzo przychylne oceny krytyki. Pierwszym reżyserem był Harry Kupfer uznawany za jednego z najwybitniejszych reżyserów operowych świata.
W Polsce inscenizację powierzono twórcom o uznanym już dorobku i pozycji. Inscenizatorem i reżyserem jest Ryszard Peryt. Z ostatnich jego prac warto przypomnieć zrealizowane z dużą wyobraźnią, a i przekorą operowe Dziady w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Scenografię poznańskiej Czarnej maski zaprojektowała Ewa Starowieyska, a Kierownictwa muzyczne sprawuje Mieczysław Dondajewski. Dodajmy, że libretto opery oparte zostało na jednoaktówce Gerharda Hauptmanna Die schwarze Maske — dziś mocno już zapomnianej i nie wystawianej na scenach dramatycznych. Niemiecki pisarz i dramaturg laureat Nagrody Nobla akcję jednoaktówki umiejscowił w XVII wieku w śląskim miasteczku.