Warszawa. Komisja artystyczna 32. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
Siedem osób zdecyduje, które spektakle znajdą się w finale 32. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Komisja Artystyczna rozpocznie swoją pracę na początku listopada.
Siedem osób zdecyduje, które spektakle znajdą się w finale 32. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Komisja Artystyczna rozpocznie swoją pracę na początku listopada.
W otwartym naborze wpłynęły 24 zgłoszenia, spośród których wybrano 4 członków Komisji: Karolinę Matuszewską, Katarzynę Niedurny, Marię Sławińską oraz Kamila Bujnego. Poza nimi w Komisji pracować będą Adrianna Wolińska, Dominik Gac (przewodniczący) i Jacek Sieradzki. Przewodniczący został powołany przez MKiDN, dwie pozostałe osoby przez Instytut Teatralny.
Wyboru członków dokonali wicedyrektorka Instytutu Teatralnego Anna Galas-Kosil, koordynatorka organizacyjno-finansowa Maria Stępkowska oraz koordynator merytoryczny Dominik Gac. Kierowali się różnorodnością doświadczenia i reprezentowanych perspektyw, a także wpływem udziału w Komisji na dalszą ścieżkę zawodową zgłoszonych.
Do zadań Komisji należeć będzie zweryfikowanie zgłoszeń, zapoznanie się z dramatami, a w ostatnim etapie wyłonienie finalistów oraz przyznanie nagród dla teatrów i autorów tekstów.
Praca w Komisji, która potrwa do maja, to szansa na obejrzenie około 100 spektakli konkursowych w całej Polsce, również w mniejszych ośrodkach teatralnych. Daje tym samym możliwość poznania polskiego życia teatralnego w różnych jego odmianach i aspektach.
Biogramy członków KA
Kamil Bujny – absolwent filologii polskiej, kultury i praktyki tekstu: twórczego pisania i edytorstwa oraz publikowania cyfrowego i sieciowego na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończył także dwuletnie Studium Języka i Kultury Litewskiej. Publikował m.in. w „Czasie Kultury”, „Teatrze”, „Didaskaliach”, „Odrze” i „zakładzie.magazyn”. Mieszka we Wrocławiu.
Dominik Gac – krytyk teatralny i teatrolog. Redaktor „Teatru”, współpracownik portalu teatralny.pl, kwartalnika „nietak!t”, radiowej Dwójki i Instytutu Teatralnego. Przewodniczący Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współtwórca eksperymentalnych słuchowisk i projektów muzycznych.
Karolina Matuszewska – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Kulturoznawstwa Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Przez kilka lat mieszkała w Wilnie, do którego zaprowadziła ją fascynacja teatrem litewskim. Współpracowała z Instytutem Teatralnym, Teatrem Narodowym i Teatrem Studio w Warszawie. Publikowała m.in. w miesięczniku „Teatr” i na portalu teatralny.pl. Poza teatrem i Litwą kocha góry.
Katarzyna Niedurny – dziennikarka, teatrolożka, krytyczka. Wspólnie z Katarzyną Waligórą prowadzi Podcast o Teatrze. Stale współpracuje z dwutygodnik.com, „Czasem kultury” i „Didaskaliami”. Obecnie pracuje nad książką biograficzną o krytyku teatralnym Konstantym Puzynie.
Jacek Sieradzki – krytyk teatralny, absolwent pierwszego rocznika Wydziału Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie. Przez niemal 40 lat członek redakcji „Dialogu”, do niedawna jego redaktor naczelny, piąty w historii pisma. Przez wiele lat recenzent teatralny „Polityki”, później „Przekroju” i „Zwierciadła”, dziś autor comiesięcznego felietonu „Intermedia” w miesięczniku „Odra”. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny kilku edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach, później szef artystyczny Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej R@Port w Gdyni. Od roku 1994 zaangażowany w pracę Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej; w latach 2003-2025 koordynator merytoryczny Konkursu. Prywatnie miłośnik muzyki klasycznej oraz włóczęgi po Polsce i świecie – najlepszych odtrutek na nadmiar teatru w życiu.
Maria Sławińska – doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego (Katedra Dramatu i Teatru), gdzie przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą rozwojowi Teatru Polskiego we Wrocławiu w latach 2006–2016. Absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz sztuki współczesnej na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej. Współpracowała z działem kultury „Gazety Wyborczej” (wydanie katowickie). Laureatka stypendium im. Leopolda Ungera, dzięki któremu odbyła staż w redakcji miesięcznika „Polityka”. Autorka recenzji teatralnych publikowanych m.in. . na portalu czasopisma „Czas Kultury”, „Didaskalia” oraz „Sceny Polskie”.
Adrianna Wolińska – doktorantka Uniwersytetu Łódzkiego, absolwentka studiów magisterskich Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz studiów licencjackich produkcja teatralna i organizacja widowisk na Uniwersytecie Łódzkim. Publikowała między innymi w „Teatrze”, „Dialogu” i „Dwutygodniku”.